lørdag 1. mars 2014

Min historie

I følge legen min er jeg helt frisk. Ingenting er galt med meg. Normale verdier på alle blodprøvene og ingen avvik på alle de andre testene jeg har tatt.

I følge mage- og tarmspesialisten jeg har vært hos er magen min i orden den. For å få bukt med magesmerter og dårlig fordøyelse måtte jeg kutte ned på kaffen, kutte ut røykingen og ta færre sit-ups. Det morsomme er at ikke hadde jeg tatt sit-ups på ca et halvt år da han sa dette. Hadde rett og slett ikke hatt overskudd til det. Ikke røyker jeg heller. Og kaffe drikkes av og til om morgenen hvis jeg er veldig trøtt, så kutter jeg ned på den vil det være til et ikke-eksisterende nivå.

Dette er nå et halvt år siden jeg fikk disse beskjedene. Dagen etter jeg hadde tatt gastroskopi sluttet jeg med gluten, selv om jeg var helt "frisk". Ikke lange tiden etter begynte jeg å merke stor forskjell på magen, energien og humøret. Nå, seks måneder etter, kan jeg helt sikkert si at jeg ikke tåler gluten. Selv om det ikke kan bevises. Av en lege. Ikke bare har jeg bedre fordøyelse og har mer energi i hverdagen, jeg har endelig fått sterke negler som ikke brekker av å bli dunket borti. Ikke visste jeg at de flisete neglene jeg har slitt med de siste årene kom av feil kosthold. Jeg har hvertfall bevist det for meg selv at noe av den dagligdagse maten, som brød og pasta laget av hvete, ikke er bra for kroppen min. Jeg har også visst ganske lenge at egg er noe jeg bør unngå. Som regel får jeg ikke en reaksjon når jeg spiser egg i kaker og brød, men når jeg spiser kokt egg eller eggerøre får jeg vondt i magen etterpå.

Denne bloggen vil derfor handle om mine utfordringer med å finne mat jeg kan tåle og oppskrifter og mattips. Jeg har mine mistanker om at det kan være flere faktorer i bildet her, så derfor må jeg utforske hva jeg kan og ikke kan spise. Hovedsakelig skriver jeg en blogg for meg selv og mine tanker om dette, men kan andre få nytte og inspirasjon av den, blir det bare et pluss.

Let the journey begin!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar