søndag 2. mars 2014

Rundstykker uten gluten og egg

Nå har jeg lagd min første oppskrift på glutenfrie rundstykker. Og jeg må si jeg er litt stolt av meg selv. De smakte kjempegodt! Målte opp litt av ditt og litt av datt og prøvde å tenkte på hva jeg ikke hadde likt med oppskrifter jeg hadde prøvd før. Synes bokhvete smaker veldig sterkt og har tidligere hatt altfor lite væske i deigen slik at resultatet før har blitt tørt. Derfor tok jeg i mindre bokhvete, mer vann og tok i litt søtning i form av honning.
_________________________________________________________________________________

Oppskrift på rundstykkeneca 11 stk

- 100 g bokhvetemel
- 100 g hvitt rismel
- 50 g kikertmel
- 50 g glutenfrie havregryn
- 10 g kokos (tok i litt for å få litt smak, men er ikke glad i for mye kokos)
- 50 g linfrø
- 20 g solsikkekjerner
- 20 g fiberhusk
- 2 strøkne ts bakepulver
- en klype salt
- 25 g rapsolje
- 15 g flytende akasiehonning
- 5 dl vann

Bland sammen det tørre først, ha så i det flytende og bland godt. Bruk gjerne en slikkepott. La det svelle i 10 min. Konsistensen blir da nesten gummiaktig. Legg en klump deig på et bakebrett, bruk gjerne en stor skje. Jeg fikk 11 rundstykker. Stekes på 200 grader i 25 minutter. La de avkjøles på en rist.



 
_________________________________________________________________________________

Ser plutselig at ingredienslisten ble veldig lang. Men nå i startfasen bruker jeg litt av hvert for å prøve meg frem. Da rundstykkene var ferdigstekte kjentes de veldig gummiaktige ut, men heldigvis var de ikke slik da jeg spiste de. Tror de kommer til å holde seg godt til i morgen også. De smakte hvertfall veldig godt som kveldsmat med gulost på og med et glass melk og en kopp te ved siden av. 

Nå skal det også nevnes at
1. Jeg har ikke et godt kamera til å ta bilder med ennå.
2. Akkurat nå er det viktigste for meg å lage mat jeg synes er god og som er trygg for meg å spise, så jeg tenker ikke så mye på hvordan sammensetningen av proteiner og karbohydrater er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar